fbpx

Eerste hulp bij bloggen!

Eerste hulp bij bloggen!
12 maart 2020 TekstUeel - communicatie

Eerste hulp bij bloggen!

Je hebt besloten om te gaan bloggen. Mooi, want in de digitale wereld liggen namelijk mooie kansen! Die beschreven we al eerder in de blog ‘Bloggen = Content Marketing’. Nu is het nog een kwestie van starten met schrijven. Maar waar begin je, hoe pak je het aan en waar moet je precies op letten? In deze blog geven we verschillende tips en tricks, zodat je binnen no-time een mooie blog op papier hebt staan.

 

Vaak wordt gedacht dat bloggen alleen is weggelegd voor copywriters. Niets is minder waar: iedereen kan bloggen! Praktisch gezien bestaat het schrijven van een blog uit drie onderdelen: de voorbereiding, het schrijven en de publicatie. Het vraagt misschien wat inspanning, maar het is een stuk minder lastig dan het lijkt. Met de juiste handvatten lukt het jou ook!

 

Een goede voorbereiding…

Is het halve werk! Ja, ik hoor je denken: ‘lekker makkelijk inkoppen, zo’n cliché…’. Maar het is écht waar. Het liefst klim je meteen in de pen, maar het is goed om eerst wat gas terug te nemen. Een schrijfplan helpt je te voorkomen dat je naar een leeg, wit scherm met knipperend streepje blijft staren. Het dwingt je om eerst goed na te denken over wat je wil bereiken. Dat lijkt misschien veel werk, maar bespaart uiteindelijk tijd én frustratie. Die voorbereiding doe je in vier stappen:

 

Doel: pak eens een moment om na te denken over wat je wil bereiken met je blog. Op welke manier moet deze bijdragen aan jouw (bedrijfs)doel? Wil je de lezer informeren, vermaken, overtuigen of activeren? Of misschien een combinatie hiervan?

 

Doelgroep: wie wil je precies bereiken met de blog? Hoe beter jij jouw doelgroep begrijpt, hoe gerichter je de blog kunt schrijven. En dat zorgt weer voor meer lezers.

 

Onderwerp: wat wil je vertellen in je blog? Vat dit samen in een hoofdvraag. Voor een overzichtelijke en duidelijke tekst is het aan te raden om je te beperken tot één onderwerp.

 

Structuur: bepaal vooraf de tekstindeling. Die bestaat altijd uit: een pakkende titel, een korte inleiding waarin je vertelt wat de lezer te wachten staat, het middenstuk met meerdere alinea’s, een slot met een korte samenvatting en waarin je de lezer aanzet tot actie.

 

Schrijven = doen!

Het moment om écht te gaan schrijven is aangebroken. Dankzij het schrijfplan staat het geraamte van jouw blog al op papier. Het is nu nog een kwestie van invullen.

 

Doen! Blijf niet hangen in het begin, maar ga gewoon van start. De tekst hoef niet meteen perfect te zijn. Schrijf eerst alles op wat er in je opkomt. Check de tekst pas later op komma’s, punten en spelling. Kom je niet verder? Leg je tekst dan even opzij en kijk er later met een frisse blik.

 

Schrijf actief! Passief taalgebruik maakt de tekst traag en lastig te lezen. Dit herken je aan de woorden kunnen, zullen, moeten, worden in de zinnen. Niet doen dus! Door afwisselend korte en lange zinnen te gebruiken, maak je de tekst beter leesbaar.

 

Gebruik spreektaal. Schrijf jouw blog alsof je het verhaal aan iemand vertelt op een gezellige verjaardag. Dat leest veel makkelijker dan een tekst met lastige vaktermen, die je dan weer moet uitleggen.

 

Vermijd lange lappen tekst. Lezers haken daar bij af. Zorg daarom voor een mooie opmaak met tussenkoppen, opsommingen en witregels.

 

Publiceren

Nadat je helemaal tevreden bent over jouw blog is het tijd om hem te publiceren. Je wilt tenslotte dat jouw blog gelezen wordt! Door een koppeling te maken tussen social media,  je bedrijfswebsite en de blog trek je meer bezoekers naar jouw platformen. Laat jouw volgers bijvoorbeeld met een bericht op social media weten dat er een nieuwe blog op je website te lezen is.

Hulp nodig?

Wil je graag bloggen, maar weet je niet waarover? Of heb je goede ideeën, maar geen tijd om deze uit te voeren? In dat geval helpen wij je graag! Neem contact met mij op via astrid@tekstueel-communicatie.nl of bel 0182 63 61 13.

Design Style Switcher