fbpx

Meten is Weten, lees jouw paginastatistieken!

Meten is Weten, lees jouw paginastatistieken!
30 november 2017 TekstUeel - communicatie

Meten is Weten, lees jouw paginastatistieken!

Als je een Facebookpagina beheert dan heb je vast wel eens een kijkje genomen in het tabblad statisteken. Maar wat betekenen deze overzichtjes nu en wat kan je er eigenlijk mee? De statistiekenpagina is waar ‘the magic happens’. Het is een superbelangrijk middel om jouw pagina en berichten te verbeteren, meer likes te krijgen, meer mensen bij jouw berichten te betrekken of meer traffic naar je website te genereren.

Starten

Als je bovenin op jouw Facebookpagina op statistieken klikt, kom je op een overzichtspagina. Hier zie je verschillende grafiekjes met informatie over wat er in de afgelopen zeven dagen op jouw Facebookpagina is gebeurd. Ik kijk hier vaak niet lang naar: zolang alle cijfers groen zijn, betekent dit dat de pagina groeit. Maar als een aantal grafieken negatieve beelden geven, ga ik onderzoeken waar dat vandaan komt. Als ik bijvoorbeeld in de afgelopen zes dagen geen berichten heb geplaatst, snap ik dat de activiteiten op de pagina verminderd zijn. Als je weinig berichtjes plaatst, kom je niet meer voor op de tijdlijn van je fans en neemt je bereik af. De statistiekenpagina geeft nog meer handige info: over jouw volgers, vind-ik-leuks, bereik, paginaweergaven, bekeken paginavoorbeelden, acties op pagina, berichten, evenementen, video’s, personen en chatberichten. Genoeg informatie dus, of misschien zelfs wel wat veel. Welke statistieken het belangrijkste zijn voor jouw pagina hangt af van je doelen. Wij onderhouden meerdere pagina’s en elke pagina lezen we anders, omdat de doelen, het bereik en de doelgroepen anders zijn. Zo hebben we pagina’s om likes te genereren, pagina’s die voor traffic naar de website zorgen en pagina’s om te informeren. Een voetbalvereniging heeft natuurlijk een andere doelstelling dan een webwinkel. De voetbalclub zal vooral zijn leden willen informeren en de sfeer van de club willen overbrengen aan potentiële leden. Een webshop daarentegen heeft tot doel om traffic op de website te generen en producten te verkopen.

Likes, bereik en betrokkenheid

Wil je dat de berichten op jouw Facebookpagina door veel mensen worden bekeken? Dan zijn er drie dingen belangrijk: likes, bereik en betrokkenheid. Je denkt bij Facebook misschien al snel, dat het alleen om likes gaat, maar wat je er mee kunt gaat veel verder. Veel likes hebben is namelijk één ding. Het behouden van deze likes en dus van dee personen die je pagina geliked hebben, oftewel je ‘fans’ is iets heel anders. Het draait er dus om dat je je fans wil blijven bereiken.

 

Bij Facebook spreek je van bereik als jouw bericht verschijnt in het nieuwsoverzicht van iemand. Het aantal personen aan wie jouw bericht wordt getoond, is dus het bereik. Ondanks dat je een groot aantal fans hebt, kan het ‘bereik’ van jouw berichten laag zijn. Facebook filtert namelijk per persoon de berichten die hij of zij ziet, op basis van de berichten die iemand leuk vindt, welke berichten hij leest en welke berichten hij snel voorbij scrolt. Als iemand eerdere berichtjes van jouw heeft ‘geliked’, dan is de kans groot dat hij ook jouw toekomstige berichten ziet. Hoe vaker de interactie, hoe groter de kans. Fans die bij jouw berichten nooit stoppen of nooit een like achterlaten krijgen op den duur jouw berichten niet meer te zien. Maar hoe houd je het bereik bij jouw fans nu hoog? Dat kan door regelmatig relevante content te plaatsen, zoals een filmpje of door een opvallende foto aan jouw bericht toe te voegen zodat je fans er minder snel voorbij scrollen. Als je de statisteken goed bijhoudt, kom je erachter welke berichten bij jouw fans in de smaak vallen.

 

Fans bereiken is weer wat anders dan betrokkenheid. Betrokkenheid op je Facebook zorgt dat je bereik vergroot wordt. Een hoge betrokkenheid betekent dat fans actie ondernemen naar aanleiding van jouw bericht. Dat kan bijvoorbeeld een reactie zijn of een like, maar ook het delen van jouw bericht Je kunt jouw bereik vergroten zonder dat jouw likes toenemen. Fans die op jouw bericht reageren of hem liken, laten onbewust dit bericht zien aan hun vrienden. Let maar eens op als je over je tijdlijn scrolt. Je ziet berichten van pagina’s voorbij komen, omdat één van je vrienden deze pagina of dit bericht heeft geliked, gedeeld of erop heeft gereageerd.

Wil je meer weten?

Like dan onze Facebookpagina en lees onze blogs. Zo blijf je op de hoogte van marketing en communicatie trends. Vergeet dan niet zo nu en dan een berichtje van ons te liken, anders zie je ons niet meer voorbij komen. Of heb je liever hulp bij het opzetten en/of onderhouden van jouw Facebookpagina? Wij bieden onder andere trainingen voor Facebookbeheerders om op basis van de statistieken het bereik en de betrokkenheid van jullie Facebookpagina te vergroten. Laat je telefoonnummer achter en dan bellen we jou voor een vrijblijvende afspraak.

Design Style Switcher