Beelden zeggen (soms) meer dan duizend woorden

Online videomarketing is razend populair. Filmpjes zijn aantrekkelijk en veel bedrijven en organisaties willen het gebruiken. Ze bevatten namelijk ‘makkelijk te consumeren’ content en beelden zeggen (soms) meer dan duizend woorden. De combinatie van bewegende beelden met woorden is nog sterker. Beeld, geluid en tekst versterkt niet alleen de boodschap, maar geeft en-passant ook nog veel andere informatie: hoe zien de mensen eruit, hoe praten ze, in welke omgeving werken ze en welke sfeer roept het op? Maar hoe gebruik je nu zo’n filmpje?

Kort en krachtig

In een tijd waarin we overspoeld worden door informatie, zijn video’s een uitkomst om snel en laagdrempelig te informeren. De stelregel is dat filmpjes kort en krachtig zijn. Niet langer dan zo’n anderhalve minuut. Omdat mensen vaak in de eerste seconden besluiten of ze blijven kijken, moet een filmpje krachtig beginnen en de aandacht trekken met humor of meteen de kernboodschap.

Bedrijfsvlog

Een bijzondere en steeds vaker gebruikte vorm voor bedrijfsfilmpjes is een vlog (afkorting voor video weblog) en dat is nu helemaal hot! Als je regelmatig filmpjes publiceert, ontstaat er als het ware een bedrijfsdagboek op internet. Sommige Vloggers zijn tegenwoordig zelfs echte YouTube-sterren. Zij plaatsen bijna dagelijks een vlog en staan bedrijven toe om te adverteren op hun persoonlijke YouTube-kanaal. Ook maken ze soms reclame voor bepaalde producten in hun filmpjes. Ze verdienen hiermee zoveel dat ze van de inkomsten prima kunnen leven.

Typerend voor een vlog is dat een vlogger vaak alledaagse handelingen van zichzelf vastlegt: van uit bed stappen en ontbijt maken tot instructies over het gebruik van make-up. Bedrijven gebruiken dit format van een vlog ook steeds vaker: ze maken korte filmpjes, vaak een beetje losjes gemaakt, waarin iemand over een bedrijf of product vertelt. Vlogs moet je overigens wel echte inhoud meegeven: de kijker moet er echt iets aan hebben. Potentiële klanten zien zo wat je in huis hebt. Gefilmde reclameboodschappen vallen niet in de smaak: zelf zap je waarschijnlijk ook snel weg bij een reclame. Door regelmatig te publiceren en steeds dezelfde personen en formats in de video’s naar voren te laten komen, krijgt je bedrijf een eigen, herkenbare uitstraling en gezicht.

Kanalen

Een bedrijfsvlog vindt zijn weg op het internet via verschillende kanalen. Natuurlijk kan je hem delen via de (bedrijfs)website, let er daarbij wel op dat je video SEO in orde is. Daarnaast is een video makkelijk te delen via Social Media-kanalen, zoals Facebook of LinkedIn, of via digitale nieuwsbrieven en mailings. Het blijkt dat de doorclickratio van nieuwsbrieven met video vele malen hoger is dan die van nieuwsbrieven zonder video. Filmpjes worden ook veel via Google Adwords verspreidt. Het voordeel van Adwords is dat je video wordt getoond aan je doelgroep op het moment dat zij ook daadwerkelijk op zoek zijn naar je product. Adwords brengt de behoefte van de klant en je product direct bij elkaar.

Voorbereiden met scripts

De kwaliteit van jouw film of vlog staat of valt met de voorbereiding. Ook, of misschien wel juist, voor een korte bedrijfsfilm is een script essentieel. Je moet immers in korte tijd de juiste boodschap en sfeer overbrengen. Voor vlogjes is het goed om tekstscripts te maken. Voor (bedrijfs)filmpjes pas je scripts toe met teksten en beelden. Het is belangrijk dat het tempo van de beeldwisselingen past bij de doelgroep. En nog twee tips: werk met goede geluidsapparatuur. Hoe leuk de video ook is, als je moeite moet doen om de tekst te verstaan, dan is de film mislukt. Besteed daarnaast aandacht aan goede montage en (achtergrond)muziek. Met de juiste expertise, maak je er een professionele film van!

Wil je meer weten?

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden van bedrijfsfilmpjes en bedrijfsvlogs? Bekijk dan eens de filmpjes die wij voor verschillende opdrachtgevers hebben gemaakt op YouTube.

Ook interessant?