Bloggen = Content Marketing

Het lijkt misschien niet meer van deze tijd – want vloggen lijkt moderner – maar zelfs vandaag de dag is bloggen heel slim. Een blog kan jouw marketing versterken omdat je er namelijk nieuwe ontwikkelingen en innovaties, maar ook expertises van jouw bedrijf onder de aandacht mee kunt brengen. Superhandig!

Een blog is een actieve en vooral informatieve manier om te laten zien wie je bent, wat je doet en wat je voor de lezer kan betekenen. Zorg er wel voor dat jouw blog voor de lezer ook echt relevant is: beschrijf een product, dienst of innovatie tot in de puntjes of leg het belang ervan uit. Voorbeelden zijn het delen van nieuwe producten (en wat de lezer daar echt mee kan) of jouw maatschappelijke betrokkenheid (en wat daar voor de lezer ‘in zit’). Speel in op de actualiteit of geef nuttige tips. Een blog leent zich vooral heel goed om knowhow en/of expertise te delen.

Google & Content Marketing

Met het maken en plaatsen van blogs geef je eigenlijk invulling aan ‘Content Marketing’. Dit is het regelmatig plaatsen van content met het uitgangspunt om de lezer te helpen en tegelijkertijd jouw kennis en meerwaarde uit te dragen.

Het uitgangspunt bij het maken van een blog ligt natuurlijk bij het beantwoorden van de vraag van de lezer ‘whats in it for me’. Dit komt er op neer, dat de lezer jouw blog alleen leest als er voor hem/haar toegevoegde waarde aan zit. Misschien was jij nu wel op zoek naar de voordelen van bloggen, wilde je weten hoe je een goede blog schrijft of was je op zoek naar informatie over Content Marketing? Dan zit je goed, want je bent nu mijn blog aan het lezen. Daarom staan de woorden Content Marketing en bloggen ook in de kop van dit verhaal. Google zoekt naar een antwoord op jouw vraag en zet de lezer op jouw spoor. Na verloop van tijd zal je merken dat je een flinke groei maakt in het aantal lezers van jouw blogs en dat je hiermee ook meer traffic naar je site krijgt. Door gebruik te maken van veel steekwoorden – zogenaamde ‘tags’ – kan google je heel specifiek koppelen aan de zoekopdracht.

Hoe vaak schrijf je een blog?

Niet alleen google kijkt naar wat je plaatst, maar ook je bezoekers doen dat. Zodra zij veel blogs zien, maar er weinig goede tips uit halen, haken ze af. Belangrijk is dus dat je vooral kwalitatieve blogs schrijft, zodat lezers geboeid blijven en misschien wel verder kijken op jouw website: stelregel is liever betere blogs dan een groot aantal. Google registreert alles en het is zaak om hoog te scoren in de zoekresultaten. Een goed gemiddelde voor het plaatsen van een blog is één keer per maand. Dit kan voor elke ondernemer, communicatiemedewerker, salesprofessional of welke functie je dan ook hebt, haalbaar zijn. Hierdoor zorg je voor regelmaat en niet alleen google vindt dit leuk, maar ook je bezoekers zien dat jij over voldoende expertise beschikt om jouw te volgen.

Hulp nodig?

Het kan natuurlijk zijn dat je veel van een onderwerp weet, maar geen tijd of inspiratie hebt om dit op een enthousiaste manier op papier te krijgen. Of misschien mis je wel een ‘goed en handig’ CMS (Content Management Systeem) om jouw blog op je site te plaatsen. Wij helpen je in dat geval graag! Neem contact met ons op via info@tekstueel-communicatie.nl of bel 0182 63 61 13.

Ook interessant?