Je wordt tegenwoordig overspoeld met content. Teksten lees je diagonaal door en binnen enkele seconden bepaal je of je verder leest of doorklikt. Onze online spanningsboog is gelimiteerd tot een paar magere seconden. Daarom zie je steeds vaker korte bewegende beelden via social media en op internetpagina’s. De technologie van tegenwoordig maakt het steeds eenvoudiger om zulke (video)beelden te maken en te delen.
Als bedrijf wil je consumenten zoals jij en ik bereiken. Je wilt ze prikkelen om gezien te worden om zo jouw producten en/of diensten te kunnen verkopen. Maar hoe bereik je consumenten met je verhaal of jouw unieke eigenschap en/of producten als je slechts enkele tellen hebt?
Explanimation
Dat kan met explanimation: een combinatie van ‘Explanation’ en ‘animation’: uitleg & vermaak. Bijvoorbeeld met korte animatievideo’s die gegarandeerd aandacht trekken en vasthouden. De uitleg zorgt ervoor dat jij je verhaal kan doen.
Het is dé manier om anno 2018 jouw verhaal over te brengen. En in een explanimation wordt jouw verhaal mooi visueel gemaakt.
Hét probleem en jouw oplossing
2018 is het jaar van denken in oplossingen en in uitdagingen. Jouw bedrijf heeft iets te bieden, producten en/of diensten, die consumenten of andere bedrijven kunnen gebruiken. Denk dus vanuit de (eind)gebruiker. Wat is voor hem of haar de toegevoegde waarde van jouw product en/of dienst? Heeft de consument of het bedrijf een ‘herkenbaar’ probleem waar jij de oplossing voor biedt? Wij kiezen ervoor om alle bedrijfsfilmpjes, hoe kort ook, te maken op basis van een goed samenhangend script voor de tekst en de beelden. Daarin gaan we altijd uit van de meerwaarde die jij als bedrijf aan de consument of andere zakelijke partners te bieden hebt. Dat brengen we zo concreet en simpel mogelijk in beeld. Waarbij we de taal spreken van jouw doelgroep.
Of je de aandacht vasthoudt wordt in de eerste 20 seconden van de explanimation bepaald. Veel mensen klikken in de eerste 20 seconden weg, maar met jouw unieke filmpje zorg je ervoor dat je de aandacht pakt en de oplossing schetst waar jouw klanten een uitdaging hebben.
De Plakfactor – de basis van een ‘succes’ verhaal
Dan Heath schreef op basis van ‘onderzoek naar een goed idee’ het boek De Plakfactor. ‘Succesverhalen’ blijven plakken bij de consument door de zes elementen op basis van SUCCES:
-
- Simplicity (eenvoudig): simpel maar wel doordacht; een compacte boodschap
- Unexpectedness (onverwacht): doorbreek de standaard denk patronen en verras mensen door ze uit hun verwachtingspatroon te halen.
- Concretness (concreet): wees specifiek, maak het idee klein en zorg dat het helder is.
- Credibility (geloofwaardig): reclames voor tandpasta laten een tandarts zien om de geloofwaardigheid te vergroten; maar je kunt een verhaal ook meetbaar maken.
- Emotions (met gevoel): speel in op het gevoel van mensen; maak het verhaal voelbaar.
- Story (met een verhaal): inspireer mensen en zet aan tot handelen.
Heb jij onze animatie al gezien? Bekijk hem op YouTube.
Wil je ook een animatie voor jouw bedrijf? Kom eens langs voor een vrijblijvend gesprek.