Het belang van een social media strategie

Veel bedrijven maken gebruik van social media. Slim, want met Facebook, Google+, Instagram of Twitter kan je als bedrijf namelijk op een laagdrempelige manier in contact komen met je doelgroep. Vaak bereik je niet je hele doelgroep met maar één kanaal en kun je beter verschillende kanalen inzetten. Welke social media kanalen je het beste kan gebruiken om jouw marketingdoelen te bereiken, bepaal je in een social media strategie.

Wellicht denk je nu ‘wij hebben al een communicatieplan/strategie’. Maar ook dan is een social media strategie van belang als verlengde van je communicatieplan. Het is specifiek gericht op deze kanalen en de eigenschappen ervan. Social media is laagdrempelig en elk kanaal heeft  zo zijn bijzonderheden . Daarnaast biedt social media tal van statistieken zoals het meten van je bereik, volgers,  fans, conversaties etc..

Een strategie schrijf je of laat je schrijven om doelgericht te werk te gaan. Zo stel je het minimum aantal berichten per week vast, bepaal je hoeveel likes, fans of volgers je wil hebben (en binnen welke tijd) en hoe groot je bereik moet worden. Het kan zijn dat je al actief bent en dat zo’n plan zich richt op het verbeteren van je huidige kanalen. Het kan ook zijn dat je nog niet actief bent of nieuwe kanalen wil gaan inzetten.

Voor je begint met het maken van de strategie moet je twee aspecten in kaart brengen. Wie is je doelgroep? En wat wil je bereiken?

Wie is je doelgroep?

Om een goede keuze te maken (voor de beste social media kanalen) moet je eerst bepalen wie je doelgroep is. Het gaat hier om de potentiële afnemers van jouw producten en/of diensten, benoemd per doelgroep: bijvoorbeeld jongeren, tweeverdieners, autobezitters, enzovoort. Hoe preciezer je de doelgroepen kunt beschrijven, des te doelgerichter jouw social media aanpak kan zijn. De kans is groot dat de doelgroep waarop je je wiltrichten, breed is en dat je die kunt bereiken  met verschillende social media kanalen. Je doelgroep bepaal je doorgaans al in het communicatieplan/strategie van jouw bedrijf.

In 2018 heeft Newcom Research en Consultency onderzoek gedaan naar de leeftijdscategorieën en dagelijks gebruik per social media. Daaruit blijkt dat WhatsApp is het grootste platform is (in 2018), gevolgd door Facebook en YouTube. Instagram groeit het sterkst en is samen met Snapchat en YouTube populair bij jongeren. Facebook is voor alle leeftijden, maar verliest wel wat terrein onder jongeren tot 20 jaar. Om jouw social media strategie succesvol te laten zijn is het belangrijk dat je jouw doelgroep goed in kaart brengt en bepaalt welke social media kanalen het meest geschikt zijn om  jouw doelgroep(en) te bereiken.

Wat wil je bereiken?

De social media aanpak is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat jij met jouw bedrijf wil bereiken? Wil je naamsbekendheid? Je verkoop van producten en/of diensten vergroten? Of wil je meer leden voor je vereniging?

Jouw doelen als  bedrijf zijn de basis voor de doelen van je social media. Wil je je omzet vergroten, kun je bijvoorbeeld meer traffic naar je website nastreven. Maar als je meer naamsbekendheid wil krijgen, dan wil je veel volgers en een hoog bereik.

Een maatwerk social media strategie

Ieder social media kanaal kan verschillende doelen hebben en dit verlangt meerdere aanpakken. Dit speelt bijvoorbeeld als je zowel jongeren als ouderen wil bereiken. Elke doelgroep en elke social media heeft zijn eigenschappen en dit betekent dat ook de ‘tone of voice’ bepaald wordt per social media kanaal. Al dit soort zaken leg je vast in een social media strategie: een maatwerk strategie voor jouw bedrijf, doelgroep en de kanalen waarop jullie actief zijn.

Neem vrijblijvend contact met ons op als je meer wil weten! Of laat je telefoonnummer achter en dan bellen we jou voor een vrijblijvende afspraak.

Ook interessant?